Jahodová marmeláda / džem - bez konzervantů

Jahodová marmeláda / džem - bez konzervantů
9.6.2017  |  Stáhnout jako PDF

Když začnou zrát jahody, nevím kterou dobrotu si z nich připravit dříve. Knedlíky, či rozmačkané, s cukrem a mascarpone nebo s lívanci, či si upéct některou svoji oblíbenou buchtu. Ale nejvíce se těším na svoji marmeládu. Skvěle chutná, je bez konzervantů a krásně voní po jahodách a to i po mnoha měsících.

Na přípravu 1 litru jahodové marmelády budeme potřebovat

  • 1 kg vyzrálých jahod
  • 750 g krupicového cukru
  • Šťávu z 1-2 velkých citronů
  • sáček vanilkového cukru
  • 5 sklenic o obsahu 200 ml s víčky, důkladně umytých a osušených
  • Cedník
  • Kastrol s širším dnem
  • Větší porcelánovou nebo skleněnou mísu
  • Trychtýř (nálevka) s širokým otvorem

Postup přípravy marmelády z jahod

Jahody opereme a nakrájíme, do skleněné nebo porcelánové mísy, na menší kousky. Zasypeme je 250 g krupicového cukru z připraveného množství. Přilijeme šťávu z citronu. Pozor na semínka citronu, jsou hořká. Ta do marmelády nepatří.

Semínka citronu do marmelády nepatří - jsou hořká.

Vše důkladně promícháme. Mísu zakryjeme utěrkou nebo potravinářskou fólií a umístíme ji na chladnější místo. Ideální je lednička.

V chladu jahody necháme odpočívat 8 – 12 hodin. Jahody pustí poměrně hodně šťávy a jejich vůně a chuť bude mnohem intenzivnější.

Po odležení šťávu z jahod slijeme přes cedník do kastrolu, ve kterém budeme marmeládu vařit. Kousky jahod necháme zatím stranou v cedníku. Nyní ke šťávě přidáme zbytek cukru z připraveného množství.

Promícháme a kastrol postavíme na zdroj tepla a začneme zahřívat. Od bodu varu vaříme 15 minut. Šťávu hlídáme a neustále mícháme.

Nyní je čas do uvařené šťávy vložit kousky jahod, které jsme zatím nechali stranou.

Nezapomeňte - neustále mícháme.

Přidané jahody nám teplotu v kastrolu mírně sníží.  Promícháme a opět od bodu varu vaříme 20 minut. Nezapomínáme stále míchat.

Jako poslední do marmelády přidáme 1 sáček vanilkového cukru, promícháme a zdroj tepla vypneme.

Uvařenou, horkou marmeládou naplníme připravené skleničky pomocí trychtýře (nálevky) s širokým otvorem. Sklenice uzavřeme a otočíme dnem vzhůru a necháme je tak asi 15 minut. Pak je obrátíme a necháme vychladnout.

Kdo chce, může ještě skleničky sterilizovat 15 minut na 80 °C. Já to nedělám a marmeláda se mi nikdy nezkazila.

  • Nový komentář
  • Michaela Matušková 5.6.2024 8:50
    Hezký den, paní Marcelo,
    dnes zkusím Váš recept na jahodovou marmeládu. Chci se zeptat, zda mohu použit cukr třtinový nebo raději klasický bílý. Máte zkušenost s tímto cukrem? děkuji Michaela
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 5.6.2024 12:02
      Zdravím Vás, Michaelo.
      Na Vaši otázku musím odepsat, že při zavařování nepoužívám třtinový cukr. Tím nechci říct, že to nejde. Třtinový cukr používám výhradně při přípravě Kimč-chi či jiné přírodně zkvašené zeleniny, ale u sladkých zavařenin ne. Cukr má tmavou barvu a bála bych se, že si tuto barvu přenese i do zavařeniny. Ale to je jen můj nevyzkoušený odhad. M.
      Odpovědět
    • Dana 17.6.2025 10:20
      Dobrý den paní Marcelo, třtinový cukr vůbec nehoustne. Zkoušela jsem s ním kdysi zavařovat ale bohužel. Používám tedy nadále bílý.
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 17.6.2025 10:55
      Dano, děkuji za publikování Vaší zkušenosti s třtinovým cukrem. Určitě se to bude někomu hodit. Já třtinový cukr také nepoužívám. Posílám pozdrav. M.
      Odpovědět
  • Lenka 29.5.2024 8:58
    Dobry den.Chtela jsem se zeptat .Muzou jahody nalozene v cukru a citrony odpocivat i dele nez tech 12hod.Kdyz se stane ze zrovna to nestihate za tech 12h zpracovat vadi to?Dekuji Lenka
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 29.5.2024 11:57
      Zdravím Vás, Lenko.
      Nepíšete, jaký máte na myli časový úsek. Pokud budou jahody v temnu a při teplotě 6-7 °C, pak by mohly vydržet i trochu víc než 24 hodin. Jen bych je asi 2x promíchala a pak nechala v klidu. Zkoušela jsem to s rozmačkanými bobulemi hroznového (ledového) vína je nechat odležet 3 dny a bylo to perfektní. Jenže bobule nejsou tak náchylné jako jahody. Zkuste 24 hodin, mělo by se to podařit. M.
      Odpovědět
    • Lemka 29.5.2024 12:09
      Moc dekuji????
      Odpovědět
  • Katka 25.5.2024 3:16
    Také moc děkuji za výtečný recept. Dělala jsem 4 várky (zkoušela jsem každou jinak sladkou) - ale všechny se povedly.
    Pěnu jsem nesbírala, jak jsem četla zde v komentářích, že někteří pěnu sbírali. Nesbírala jsem ji, i když jsem každou várku měla hodnou chvíli napěněnou až tak, že jsem měla "hrnečku vař" - což mne u první várky zaskočilo a musela jsem to celé přelít do většího hrnce.
    Ostatní várky jsem už dělala ve vysokém, předimenzovaném hrnci.

    Během vaření se pěna sice tvořila - ale na konci ji bylo minimálně a tak jsem ji rozmíchala.

    Fantastická barva i chuť.

    Fakt moc děkuji. Nejlepší recept, neznám za svého 55 letého života lepší. Další už znát ani nepotřebuji.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 27.5.2024 13:00
      Zdravím Vás, Katko.
      Zpráva od Vás mě moc potěšila. Jsem vždy moc ráda, když se podaří dílo podle mého receptu. Od covidu se moc nevaří ani nediskutuje (velký pokles zájmu vidím i na ostatních webech). Je to velká škoda, ale taková už je doba.
      Proto Vám, která jste mi napsala takový krásný a obsáhlý komentář, ze srdce děkuji. M.
      Odpovědět
  • Zdenka 21.5.2024 22:05
    Velké díky za recept. Loni se bezvadně povedl - excelentní a vydržel, letos mám marmeládu více tekutou. Nějak neztuhla. Jedinou chybu jsem udělala přidáním vanilkového cukru na začátku vaření. Myslíte, že to může být tím, nebo jsem měla použít vyšší teplotu? Více tekutinu odvařit?
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 23.5.2024 10:36
      Zdravím, Zdenko.
      Myslím, že ten vanilkový cukr není pachatel. Ono záleží na druhu jahod, kolik mají v sobě cukru a tekutiny. Co jste myslela: "měla jsem použít vyšší teplotu". Marmeládu vařím od bodu varu 15 minut (bod varu je 100 °C). Při pochybnostech o tuhnutí někdy zkouším dát pár kapek na studený talíř. Měly by ztuhnout a pokud ne, klidně nějakou minutu varu přidejte.
      Někdy se to zkrátka stane. Jako poslední pomoc pak přidávám šťávu z dalšího citronu a marmeládu znovu povařím. Je to práce navíc, ale za pokus to stojí.
      Tak držím palce. M.
      Odpovědět
  • Eva Zralá 18.1.2024 23:27
    Zdravím,
    Nevím co dělám špatně, ale marmeláda mi po dvou měsících zešedne.
    Děkuji za případnou radu.
    Eva
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 20.1.2024 10:50
      Dobrý den, Evo.
      Už druhý den přemýšlím, co se pokazilo. Celé to na mě dělá dojem, že se do marmelády dostalo (třeba jste použila ponorný mixer) více kyslíku a marmeláda postupně zoxidovala. Nevím, zda jste marmeládu uchovávala v chladu a temnu. Důvodů může být i více. M.
      Odpovědět
  • Petra 14.7.2023 22:19
    Dobrý deň,
    vyskúšala som Váš recept na jahodovú marmeládu a musím povedať krásne stuhla a chutí fantasticky.

    Chcem sa opýtať je možné niečo takéto aplikovať aj na meruňky?
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 15.7.2023 20:08
      Dobrý den Petro.
      S jahodami mám důvěrný vztah, protože mi rostou na zahrádce, ale meruňky musím kupovat, tak z nich raději připravím nějaký koláč, ovocné knedlíky nebo je jen tak sníme.
      Zavařeniny připravuji většinou jen z toho, co uzraje či naroste na naší zahradě. Ale v budoucnu se pokusím na zavařenině z meruněk (bez konzervantů) zapracovat. Přeji pěkné léto a na mých stránkách budete vždy vítaným hostem. M.
      Odpovědět
  • Petra 21.6.2023 10:50
    Dobrý den, Marcelko,
    hledala jsem marmeládu bez konzervantů (tak, jak ji dělávala moje babička) a našla Váš recept. Musím Vám říct, že marmeláda je naprosto bezkonkurenční. Moc děkuji za Váš blog a za to, že se o tak úžasné recepty dělíte a posíláte je do světa.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 22.6.2023 14:14
      Milá Petro,
      Váš komentář mne tak potěšil, že Vám za něj musím poděkovat. Už jsem ho četla několikrát a tak si říkám, že psát blog o vaření má smysl (i když mnohokrát o tom pochybuji). Těší mě, že se marmeláda povedla a chutná Vám.
      Přeji pěkné léto a na mých stránkách budete vždy vítaným hostem. M.
      Odpovědět
    • Lenka 23.6.2023 9:11
      Dnes jsem poprve v zivote delala jahodovou marmeladu a udelala jsem ji podle vaseho receptu.A musim rict podarilo se a vam dekuji za super jednoduchy recept.Jiny uz delat nebudu????
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 26.6.2023 13:30
      Zdravím Vás, Lenko.
      Ani nevíte, jak moc mě těší, že se Vám marmeláda povedla. Cílem tohoto webu je, aby každý a především začínající kuchař, si dokázal poradit s přípravou právě toho, na co má chuť, či dokázal zpracovat to, co mu právě roste na zahradě. Přeji Vám hodně zdaru, ale i zábavy v kuchyni. M.
      Odpovědět
  • Tereza 13.6.2023 7:46
    Dobrý den paní Marcelko, vyzkoušela jsem váš recept a musím říct,že je vynikající. Akorat při vaření marmeláda byla tak akorát hustá a jal jsem jo prelila do skenic tak je taková trošku tekitejsi. Nevíte náhodou proc? Je možné ji nějak ještě dodělat,aby měla tu správnou konzistenci?
    Dekuji Terka
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 13.6.2023 12:14
      Zdravím Vás, Terezko.
      Tahle marmeláda po přelití do sklenic a vychladnutí není takový ten "tuhý drn", který například připravíte z rybízu nebo angreštu z jednoho prostého důvodu, jahody nemají tolik pektinu (želírovací látky). Proto se tam přidává citronová šťáva, která by tomu želírování měla pomoci. Otázkou je, kolik ten citron měl šťávy. Poslední dobou prodávané citrony moc kvalitní nejsou.
      Pokud je marmeláda opravdu tekoucí, pak to není dobře. Zkuste ji ještě jednou převařit a přidejte ještě citronovou šťávu z velkého citronu a na převaření použijte kastrol s širším dnem. Za pokus to stojí. M.
      PS: do textu ještě dopíšu místo 1 citronu údaj 1-2 citrony
      Odpovědět
    • Tereza 15.6.2023 10:36
      Dekuji za radu. Zkusím to a snad to pomůže. Ale jinak je.vynikající ta marmeláda...
      Odpovědět
  • Drahoslava 8.6.2023 9:55
    Dobrý den paní Marcelko, vyzkoušela jsem váš recept a musím říct, že je vynikající. Mám svoje jahody a konečně perfektní recept. Dříve jsem vařila s želírovacím cukrem, ale to se nedá srovnat s vašim receptem. Marmeláda je krásně červená, voňavá a správně hustá, ani málo, ani moc. Velká pochvala. Ještě jsem se chtěla zeptat na recept na meruňkovou marmeládu. Moc děkuji za odpověď a přeji hezký den.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 10.6.2023 17:27
      Dobrý den, paní Drahoslavo. Váš komentář mi moc potěšil a jsem ráda, že Vám marmeláda chutná.
      S jahodami mám důvěrný vztah, protože mi rostou na zahrádce, ale meruňky musím kupovat, tak z nich raději připravím nějaký koláč, ovocné knedlíky nebo je jen tak sníme.
      Zavařeniny připravuji většinou jen z toho, co uzraje či naroste na naší zahradě. Ale v budoucnu se pokusím na zavařenině z meruněk (bez konzervantů) zapracovat. Přeji pěkné léto a na mých stránkách budete vždy vítaným hostem. M.
      Odpovědět
    • Barbora 11.7.2023 16:49
      Dobrý den, paní Marcelo, také bych se velmi přimlouvala za recept na meruňkovou marmeládu????.Recept na tu jahodovou zní výborně a dle ohlasů je zřejmě moc dobrá.Mám inspiraci na léta budoucí, letos už mám zavařeno.Děkuji a přeji hezké dny.
      B.Krupová
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 12.7.2023 8:52
      Dobrý den, paní Barboro.
      Až se vrátím domů z dovolené, zakoupím meruňky a něco vyzkouším. Povede-li se to, pak budu recept publikovat. Všechny recepty zde uváděné mám osobně vyzkoušené a ověřené. Nerada uvádím lidi v omyl. I já Vám přeji krásné léto plné zdraví a radosti. M.
      Odpovědět
  • Věra 10.7.2022 18:59
    Dobrý den, prosím, dá se ještě nějak "opravit" tekutá marmeláda již ve sklenících? Loni byla úplně super, letos jsem měla svoje vlastní jahody a asi tam bylo dost šťávy a i přes dle mě dlouhé vaření je stále tekutá, místo šťávy z citronu používám kyselinu citronovou v trošce vody (citrony doma nevedeme a nebylo kdy koupit).
    A dá se tento recept použít i na maliny? A nejdříve je louhovat s cukrem a potom přepasírovat (děti nemají rády semínka) nebo nejdříve udělat "hmotu" bez semínek a pak louhovat s cukrem?
    Děkuji za odpovědi.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 11.7.2022 16:28
      Dobrý den, Věro.
      Letos jsem vařila marmeládu z meruněk. Množství jsem si rozdělila do dvou stejných polovin. První polovina perfektně ztuhla a druhá tekla. Nevím, kde byla chyba. Byla jsem z toho rozčarovaná. Znovu jsem ji vylila do hrnce a udělala první pomoc. Natrhala jsem půl kg angreštu (má hodně pektinů), nakrájela ho, rozvařila a propasírovala. Hmotu jsem přidal k meruňkám a znovu povařila. Marmeláda pak perfektně ztuhla a nebylo chuťově poznat, že jsem jí trochu pomohla.
      U malin bych postupovala následovně: rozmačkala bych je a nechala do druhého dne odstát v chladu. Pak bych je rozvařila (stačí 3 minuty) a propasírovala. Přidala bych asi půl lžičky kyseliny citronové smíchané s 1 lžící krupicového cukru (bez rozmíchání ve vodě) a pro jistotu bych přidala půl sáčku pektinu (firma Labela) a pak teprve přidala cukr. A s tím angreštem to někdy zkuste. Jako první pomoc to funguje skvěle. M.
      Odpovědět
    • Věra 11.7.2022 16:41
      Dobrý den, děkuji za odpověď. Angrešt nevedu a ani ho nemám kde a od koho koupit, tak to budu muset zkusit "zachránit" jinak. Možná by mohlo pomoct tedy znovu vyklopit do hrnce a přidat ten pektin, ač jsem chtěla marmeládu bez přídavků, ale za její záchranu to stojí, protože jinak je luxusní...
      S těmi malinami to tedy zkusím podle Vaší rady a uvidím... Snad se mi ten pektin od labely podaří sehnat.
      Ještě jednou děkuji za vaše rady.
      Věra
      Odpovědět
  • P, Eva 13.7.2021 9:49
    P, Marcelko marmeláda je luxusní nádherné voní dekuji
    Odpovědět
  • Erika 7.7.2021 18:28
    Dobrý den,
    mám dotaz, třeba odhalíte, kde jsem udělala chybu... zatím jsem dělala jen marmelády s želírujícím prostředkem, teď poprvé jsem chtěla zkusit bez něj... marmeláda má po uvaření konzistenci medu... tak jsem ji přejmenovala na jahodovou klevelu a je to! Do jogurtu a na poháry bude výborná.
    Ale příští rok bych už měla ráda tu marmeládu :-)
    Jahody jsem měla dost zralé.
    Během vaření šťávy jsem sebrala pěnu (aby výsledný produkt byl hezčí a je pravda, že ta sebraná pěna měla po vychladnutí konzistenci želé). Když jsem do svařené šťávy dala kousky jahod, zjistila jsem, že hrnec je malý a vše přelila do většího (takže to asi schládlo víc, než mělo, než se to znovu začalo vařit). Míchala jsem celou dobu vaření, fakt.
    Myslíte, že v něčem, co píšu, mohl být ten problém, že mi marmeláda neztuhla?
    Předem děkuji za radu. Příští rok zkusím znovu, nevzdávám se.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 8.7.2021 9:53
      Dobrý den, Eriko.
      Těžko říct, kde se stala chyba. Ze své zkušenosti vím, že marmeládě musím ponechat čas na ztuhnutí. Zavařeninu naplním, zavíčkuji a obrátím dnem vzhůru a asi po 15-20 minutách ji obrátím zpět. Do druhého dne ji nechám tak stát na lince a druhý den ji umístím do špajzu. Marmeláda připravená podle tohoto receptu není taková ta tuhá, co se nedá ani ukrojit nožem, ale je vláčná a dobře se maže na pečivo. Samozřejmě nesmí být tekoucí. Až ji příště zkusíte, použijte raději široký kastrol a pro jistotu přidejte ještě šťávu z poloviny citronu a určitě budete s výsledkem spokojená.
      Držím palce a posílám pozdrav. M.
      Odpovědět
    • Erika 9.7.2021 9:30
      Marmeláda neztuhla ani po několika dnech, ani v lednici, po namazání stéká z pečiva.
      Příští rok zkusím podle Vašich rad... a co myslíte tím, že jsem sebrala pěnu to být nemůže?
      Pěkný den. Erika
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 9.7.2021 11:36
      To, že jste sbírala pěnu z marmelády, je naprosto v pořádku. Já ji sbírám také. Přezrálé jahody nemají mnoho pektinu a citron asi neměl tolik šťávy, aby to zachránil, pak byla marmeláda řídká.
      Nic si z toho nedělejte, mně se také občas něco v kuchyni nepovede. Tak to pak zkouším znovu a znovu. Příště použijte místo šťávy z jednoho citronu šťávu z citronů dvou a vezměte si na vaření širší kastrol. Držím palce a i Vám pěkný den. M.
      Odpovědět
  • Zuzka 1.7.2021 17:07
    Paní Marcelko, teď jsem dodelala Vaši marmeladu a nemám slov. Je dokonalá! Nechala jsem louhovat cca 24 hodin. Ta barva je famózní! A když jsem to nalevala do sklenic, tak už byla krásně hustá. Tem, co se nepovedla a byla ridka, tak bych řekla, že měli málo trpělivosti při míchání. Opravdu super!!!!! Děkuji
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 2.7.2021 13:58
      Zuzko, děkuji za zprávu a jsem ráda, že se Vám marmeláda povedla. S tou trpělivostí máte pravdu. Když se v kuchyni něco ošidí nebo uspěchá, tak je to vždycky na výsledku poznat. Přeji Vám pěkné léto a někdy vyzkoušejte i jiné mé recepty. M.
      Odpovědět
  • Zdenka 30.6.2021 22:19
    Dobrý den paní Marcelko, chystám se na Vaši marmeládu a chci se zeptat zda bude vadit, když nechám jahody louhovat déle než uvádíte? Co myslíte prosím?
    Děkuji za odpověď.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 1.7.2021 12:18
      Dobrý den, Zdenko.
      Ve svém receptu uvádím 8-12 hodin, ale v případě nedostatku času můžete dobu prodloužit. Pokud je mísa s jahodami uložená v lednici, bez obav bych čas prodloužila na 24 hodin. Déle bych to nezkoušela. Tak ať se Vám marmeláda povede. M.
      Odpovědět
  • Nela 30.6.2021 18:40
    Marmeláda hotová, zbytek co mi nevešel do sklenic, už v misce krásně ztuhnul. A je výborná. Moc děkuji za recept
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 1.7.2021 12:14
      Dobrý den, Nelo.
      Jsem moc ráda, že jste s výsledkem své práce spokojená, to vždy potěší. Já bohužel letos jahody nemám, protože se neurodily. Od loni mám ještě pár skleniček a tak budu letos zavařovat meruňky. Meruňková je na seznamu oblíbenosti hned na druhém místě za jahodami. Děkuji Vám, že jste se se mnou podělila o svoji radost. M.
      Odpovědět
  • Blanka 29.6.2021 21:49
    Už je ve skleničkách, vypadá moc dobře, zbyteček v hrnci už ztuhnul. Teď jen budu čekat, jestli vydrží a nechytne plíseň. Nikdy mi zavařování moc nefungovalo, tak uvidíme. Ta vůně při míchání byla úžasná a nikdy bych nevěřila, že jeden citrón dokáže tak pomoct želírovat... Dík za recept.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 30.6.2021 14:39
      Dobrý den, Blanko.
      Když jste dobře umyla skleničky, nemělo by se nic stát. Pro Váš klid, otevřenou skleničku umístěte do ledničky a ostatní klidně do špajzu.
      Děkuji za komentář a přeji Vám pěkné léto. M.
      Odpovědět
  • Věra 28.6.2021 22:38
    Dobrý den.
    Hledala jsem recept na marmeládu bez želírovacího přípravku (nestihla jsem ho koupit a náhodou jsem měla jahody za super cenu) a našla ho u Vás. A hned jsem ho vyzkoušela. Místo citronu jsem namíchala trochu kyseliny citronové do vody (citrony též doma nebyly) a marmeláda krásně ztuhla a je vynikající! Už se v lednici "luhuje" další várka jahod (tentokrát z vlastní zahrádky). Děkuji za skvělý recept.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 30.6.2021 14:20
      Dobýr den, Věro.
      Těší mě, že jste vložila svoji důvěru v můj recept a hlavně, že jste byla spokojená. To, že jste vyměnila citronovou šťávu za kyslinu citronovou (také ji občas používám, je dobrý stabilizátor) jste neudělala žádnou chybu. Také si občas pomohu s nějakou "náhradou", když ta správná surovina není zrovna po ruce. To jsem zdědila po babičce, ta v tom byla nepřekonatelná - ne proto, že by měla sklerózu, ale proto, že neměla finance.
      Děkuji Vám za milý komentář a přeji Vám pěkné léto. M.
      Odpovědět
  • Zdeni 28.6.2021 13:49
    Marmeláda je božská, povedla se. Info pro ty, co ji mají řídkou. Záleží dle mě na tom, kolik se vyvaří vody, tedy jestli je hrnec široký a jaký je var a jak se míchá. Možná by stačilo naznačit, kolik vody se má vyvařit. Vzpoměla jsem si, že babička správnou konzistenci poznala podle toho, jak odkapává štáva z vařečky.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 30.6.2021 14:11
      Dobrý den, Zdeni.
      Zavařenina by se měla opravdu vařit v kastrolu se širším dnem. Tu delší dobou varu (větší odpar) bych nedoporučovala, protože pak marmeláda tmavne a nebude mít tu krásnou až granátovou barvu.
      Se zkušeností Vaší babičky naopak souhlasím. Na naběračku naberu trochu marmelády, párktát do ní fouknu a pak opatrně spouštím marmeládu z měchačky zpět do kastrolu. Pokud je správně uvařená, měla by padat ve větších kusech. Neměla by padat v kapkách.
      Děkuji Vám za komentář a jsem ráda, že se Vám marmeláda povedla. M.
      Odpovědět
  • Veronika Šev.Ko. 25.6.2021 21:35
    Dobrý den, právě dělám marmeládu dle vašeho receptu, ale zajímá mne, jak dlouho vydrží, když v ní není žádná pomůcka ke konzervování v prášku, z obchodu? A zda mohu skladovat ve špajzu, nebo je nutno marmelády umístit do lednice?

    Děkuji za odpověď a už se těším, jak marmoška dopadne.

    Veronika
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 26.6.2021 10:05
      Dobrý den, Veroniko,
      z vlastní zkušenosti mohu říci, že tato zavařenina se mi nikdy nezkazila. Nikdy jsem ji nesterilizovala a vždy ji umísťuji do špajzu k ostatním zavařeninám (kompoty, okurky a další). Nejdůležitější je, aby sklenice i víčka byly opravdu čisté, nejlépe vyvařené po dobu varu 10ti minut a následně dobře osušené čistou utěrkou.
      Zavařeninu naplním, zavíčkuji a obrátím dnem vzhůru a asi po 15-20 minutách ji obrátím zpět. Do druhého dne ji nechám tak stát na lince a druhý den ji umístím do špajzu. V žádném případě ji do lednice nedávám. Otevřenou a nespotřebovanou sklenici marmelády (1 sklenici) umísťuji do lednice jen tehdy, je-li v bytě větší teplo. Ostatní marmelády (neotevřené) jsou stále ve špajzu. M.
      Odpovědět
  • Eliška Radová 24.6.2021 15:01
    Milá paní Marcelko, klobouk dolů před vaším receptem, je prostě geniální, lepší domácí marmeládu jsem nejedla. Doporučuji všem, kteří se právě rozhodují nad košem voňavých jahod.
    Podívám se, jaké recepty nám ještě prozradíte. V každém případě je tento hodně povedený.
    Děkuji Eliška????
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 26.6.2021 9:53
      Milá Eliško,
      Váš komentář mi vehnal slzy do očí (nepřeháním). Děkuji za něj a až budu někdy váhat, zda mám dál pokračovat v psaní webu, tak si Váš komentář přečtu a hned budu mít chuť pokračovat. M.
      Odpovědět
  • Zuzka 24.6.2021 8:41
    Paní Marcelko, vůbec si nedělejte nic ze škaredých komentářů, že někomu marmeláda neztuhla. Já jsem jí dělala loni podle jiného receptu a taky mi neztuhla, a tak jsem si jí dávala do jogurtu. Letos zkusím Váš recept a uvidím. Vypadá to moc krásně a už se těším na výsledek. Věřím, že bude výborná!!!!
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 24.6.2021 14:37
      Dobrý den, Zuzko.
      Děkuji Vám za milý komentář, skutečně mě potěšil. Až marmeládu vyzkoušíte, napište, jak se povedla a jak Vám chutnala. M.
      Odpovědět
  • Lucie 23.6.2021 16:15
    Dobrý den, mockrát děkuji za recept. Vařila jsem letos svojí první marmeládu a myslím, že se povedla. Jen mi ztuhla až moc a nejde skoro ani namazat na chleba. Myslíte, že jsem měla vařit kratší dobu, než je těch 20 min? V receptu jsem ubrala 100g cukru a přidala dvě lžíce citronu. Děkuji
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 24.6.2021 14:29
      Dobrý den, Lucie,
      myslím si, že délka varu (20 minut) s tím nesouvisí. Všechno závisí na tom, kolik ovoce (u Vás jahody) obsahuje pektinu. Jahody ho nemají tolik, jako třeba rybíz, a proto se k jahodám přidává citronová šťáva. Také záleží na tom, zda jste měla jahody hodně vyzrálé (zráním ovoce množství pektinu klesá) a také na druhu jahod.
      Nikdo nemáme doma laboratoř, abychom u zavařovaného ovoce zjistili množství pektinu a závisle na tom přidávali cukr a kyseliny - ve Vašem případě citronovou šťávu. Je to taková alchymie. Někdy je marmeláda či džem řidší a někdy ztuhne až moc.
      Pokud bych tento případ řešila já u sebe doma a tuhost mi vadila, vyklopila bych všechnu zavařeninu znovu do hrnce a přidala trochu vody (nevím, kolik jste zavařeniny připravovala) a zavařeninu znovu převařila. Zkuste pak kápnout několik kapek na studený talířek. Zůstanou-li kapky vcelku a při náklonu talířku nebudou ztékat, měla by být zavařenina hotová. Držím palce. M.
      Odpovědět
    • Lucie 25.6.2021 9:21
      Mockrát děkuji za radu. Chystám se na další várku, tak uvidím, jak to vyjde tentokrát. Mějte se krásně.
      Odpovědět
  • Veronika 21.6.2021 15:14
    Dobrý den, dnes jsem dělala marmeládu přesně podle Vašeho postupu a ingrediencí. Chtěla jsem se pouze zeptat, za jak dlouho by tak marmeláda měla ztuhnout? Děkuji
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 22.6.2021 10:08
      Dobrý den, Veroniko. Já jsem konkrétní čas nikdy nesledovala, ale většinou jsem marmelátu uvařila odpoledne a nechala skleničky stát do druhého dne na lince. Pak skleničky umístím do chladnější a temné místnosti (většinou na chalupě do prádelny, odkud je začátkem října přetransportuji domů).
      Na Vaši otázku bych odpověděla, že do 24 hodin by měla ztuhnout. M.
      Odpovědět
  • Romana 15.6.2021 19:11
    Dobrý den,marmeládu podle Vašeho receptu jsem dělala už loni.Krásně ztuhla a byla výborná.Letos ji opakuji-nakrájené jahody právě odpočívají v lednici :-) Jen jsem zkusila dát celkově o 100g cukru méně.Tak doufám,že tím nic nepokazím a marmeláda se opět povede.Děkuji Vám za recept.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 16.6.2021 11:20
      Dobrý den, Romano.
      Předpokládám, že to nebude mít na hustotu marmelády vliv. Já bych pro jistotu ještě přidala do studené šťávy před vařením 1-2 polévkové lžíce šťávy z citronu. Budu držet palce a napište, jak se marmeláda chovala. Děkuji za důvěru i komentář. M.
      Odpovědět
  • Lenka 15.6.2021 11:21
    Dobrý den,
    Mameláda výborná, povedla se, ztuhla.
    Dodržela jsem přesně postup.
    Děkuji
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 15.6.2021 14:52
      Dobrý den, Lenko.
      Jsem moc ráda, že jste se nenechala odradit některými komentáři a věřila mému receptu. Nikdy bych na svůj web nepsala informace, které nemám ověřené ve vlastní kuchyni. Děkuji Vám za zprávu a přeji pěkné léto. M.
      Odpovědět
  • Dana 2.10.2020 21:30
    Dobrý večer paní Marcelo,moc děkuji za úžasný recept. Marmeláda se povedla hned napoprvé,příště budu dělat pouze podle vašeho receptu. A co je dobře,nemusím používat žádný želírovací přípravek.
    Před chvílí jsem rozvařila švestky,dělám podle Vás povidla. Pak dám vědět jak se povedla. Děkuji.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 5.10.2020 13:11
      to Dana: Dobrý den, Dano. Jsem moc ráda, že se Vám marmeláda podařila a hlavně, že jste se nenechala odradit některými komentáři, které měly jediný cíl: odradit zajemce. Bohužel, ošklivé "výpady" nejsou běžné jen v politice.
      Děkuji za milý komentář a těším se zase někdy nashledanou. M.
      Odpovědět
  • Hanka 27.7.2020 8:13
    Dobrý den paní Marcelo, marmeláda je chuťově famózní a ztuhla předpisově :) Díky za recept, Hanka
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 27.7.2020 16:43
      to Hanka: Hanko, Váš komentář mě velmi potěšil. Ze srdce za něj děkuji.
      Ti kteří sem píší, že jim marmeláda nezhoustla, tak určitě nedodrželi (všichni) postup, nebo si vymýšlí. A někteří sem záměrně píší nepěkné komentáře, protože jsem tak trochu konkurence.
      Hanko, díky a přeji Vám pěkné léto. M.
      Odpovědět
  • Lenka 19.7.2020 15:44
    Taky ji mám řídkou, nikdy se mi to nestalo, a to nepoužívám želírovací cukry, myslím, že je tu málo cukru, proto neželíruje. škoda, že jsem si nepřečetla komentáře, teď mám patnáct skleniček na nic.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 21.7.2020 11:07
      to Lenka: Lenko, jahody obsahují minimum pektinu (to je látka, která způsobuje želírování), až 3x méně než například rybíz. Pokud chcete marmeládu bez přidání konzervantů, nikdy nebude zcela tuhá, jako například z rybízu nebo ostružin, či švestek. Přidání většího množství cukru to neovlivní. Proto se tam přidává šťáva z citronu.
      Nevím, proč konstatujete, že máte 15 skleniček na nic. Pokud Vám hustota nevyhovuje a potřebujete ji mít hutnou, obsah skleniček vraťte zpět do hrnce a přidejte k tomu některý z želírovacích prostředků a znovu marmeládu povařte podle návodu a následně naplňte do skleniček. Pak ovšem nebudete mít marmeládu bez konzervantů. M.
      Odpovědět
  • Kateřina 5.7.2020 15:52
    Dobrý den, marmeládu jsem dělala prvně v životě a moc děkuji za tento recept 😊 Marmeláda krásně zhoustla a je výborná. Dala jsem tedy pouze 250 g cukru a je dostatečně sladká.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 7.7.2020 9:47
      to Kateřina: Dobrý den, Kateřino. Váš komentář je důkazem, že mnou uváděný postup funguje. Na svých stránkách bych nikdy nepublikovala recepty, aniž bych je osobně nevyzkoušela.
      Těším se s Vámi, že se marmeláda povedla. M.
      Odpovědět
  • Milena 24.6.2020 19:48
    Dodržela jsem přesně postup, mám ji taky tekutou :-(
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 26.6.2020 14:06
      to Milena: Tuhle marmeládu připravuji každý rok, i letos. A nikdy se mi nestalo, že by byla po vychladnutí tekutá. Bezprostředně po uvaření (vařící) je tekutá, ale postupným chladnutím tuhne.
      Nedokážu Vám odpovědět nic jiného, než paní Aleně.
      Odpovědět
  • Alena 16.6.2019 21:55
    Ahoj, dělala jsem marmeládu asi podruhé v životě, na poprvé vše ok, nyní jsem vyzkoušela tento recept a marmeláda mi neztuhla... Postupovala jsem přesně podle receptu. Tak nevím, co teď...
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 17.6.2019 11:54
      to Alena: Pokud jste, paní Aleno, dodržela postup a použila všechny uvedené suroviny, včetně citronové šťávy, v přesném množství, pak NENÍ možné, aby Vám marmeláda neztuhla.
      Ano, když se nalévá uvařená do skleniček, je tekoucí, ale druhý den, po naprostém vychladnutí, marmeláda "sedí-ztuhne".
      Odpovědět