Maminčiny rychlokvašky – domácí nakládané okurky

Maminčiny rychlokvašky – domácí nakládané okurky
11.8.2015  |  Stáhnout jako PDF

Když byla o prázdninách sezona okurek, maminka nestačila rychlokvašky nakládat. Protože my děti a naši kamarádi, jsme je konzumovaly po kilogramech. Než se dohrál pingpongový turnaj, snědly jsme dvě čtyřlitrové lahve chutných a křupavých naložených okurek.

Na přípravu rychlokvašek do jedné čtyřlitrové skleněné lahve budeme potřebovat

  • 2,0 kg čerstvě natrhaných okurek nakládaček 8-12 cm dlouhých
  • 1 sáček přípravku DEKO od firmy Alibona
  • 1,75 l vody
  • ½ l kvasného (8%) octa
  • 130 g pískového cukru
  • 2 stonky zdřevnatělého kopru
  • 1 větší bobkový list
  • 1 čtyřlitrovou, důkladně umytou, skleněnou láhev
  • 2 čtverce celofánu o hraně 20 cm
  • 2 – 3 dřevěné špátle (používají na ORL, 100 ks stojí 45,00 Kč)
  • 2 gumičky

Postup přípravy rychlokvašek

Okurkám ostrým nožem odkrojíme stopky. Právě tam může zůstat nečistota, kterou i přes důkladné mytí, neodstraníme.

Na hodinu je namočíme do studené vody a potom je umyjeme v několika vodách. Z okurek při mytí rovněž odstraníme zbytky zaschlého květu a případné trny. Okurky necháme okapat.

Zásadně nepoužíváme okurky, které nahryzaly myši nebo je navštívili slimáci.

Stonky kopru opereme a nalámeme na kusy přibližně 5 cm dlouhé.

Okurky urovnáme do připravené sklenice, proložíme je stonky kopru, úlomky bobkového listu a pod hrdlem sklenice je upevníme 2-3 dřevěnými špátlemi, které jsme si namočili na půl hodiny do studené vody. Špátle jsou tak pružné a nelámou se.

Nyní si připravíme nálev na rychlokvašky

Do hrnce nalijeme 1,75 l studené vody, přidáme 0,5 l octa, přisypeme celý obsah sáčku DEKO a 130 g cukru. V hrnci vše promícháme a přivedeme k varu. Nezakryté vaříme 5-6 minut.

Hrnec odstavíme a ihned vařící nálev po naběračkách naléváme do připravené lahve tak, aby okurky byly ponořené v nálevu. Špátle zabrání, aby okurky vyplavaly na hladinu.

Hrdlo lahve otřeme papírovou utěrkou.

Lahev pokryjeme dvěma čtverečky celofánu a gumičkami upevníme. Případné faldíky na celofánu vyrovnáme.

Nálev ve sklenici necháme vychladnout. Sklenici přemístíme na chladné a tmavé místo.

Za deset dní se dají konzumovat. Ale já to nikdy nevydržím a první ochutnávám už po týdnu. Mají nepřekonatelnou chuť. Když jsem byla na internátu, spolubydlící odpoledne mířily do cukrárny a já do zeleniny, koupit si sudovou rychlokvašku.

RADA:   Pokud se stane, že lák v okurkách získá mléčnou barvu, nic se neděje. Jde o průběh mléčného kvašení. Babička i maminka okurky ze sklenice vyndaly, opraly a uvařily nálev nový.

Okurky se dají konzumovat až do vánoc. Já si do bramborového salátu schovávám vždy 2 kusy.

Budete-li v září nakládat zelí, nálev ze snědených rychlokvašek nevylévejte. Já ho používám jako tak zvaný „ustalovač“. Celý proces nakládání zelí jsem popisovala ve svém článku Síla kysaného zelí.

 

  • Nový komentář
  • Míra 11.9.2024 1:50
    Já použiji viné listy,křen a zdravé listy křenu.A když narazím na mladé dubové listy tak ty také požiju.Můžou být i listy s višní.Jinak křen nekupuji,ale najdu si ho někde na poli,protože má ohromnou chutovou sílu
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 11.9.2024 12:38
      Zdravím Vás, Míro.
      S přidáním listů do nálevu máte pravdu. Když připravuji klasické kvašáky s mléčným kvašením, přidávám kromě kopru i listy vinné révy, dubu i višní. Listy křenu jsem ještě nepřidávala, ale je to dobrý tip. Letošní okurky (nakládačky) ještě nezačaly pořádně plodit a během týdne je zničila plíseň, takže jsem letos bez okurek.
      Děkuji za komentář a přeji příjemný podzim, třeba s houbami. M.
      Odpovědět
  • Vaclav 7.8.2024 19:19
    Možná to vyznělo moc nadneseně, ale i maličkosti dokáží " nakopnout" člověka k další činnosti - díky.
    Odpovědět
  • Vaclav 7.8.2024 18:54
    Dobrý den, před třemi léty jsem se rozvedl a díky Vám jsem si opět připomenul rodinu - vůni svařeného láku atd. Moc děkuji! Perfektní rychlokvašky! Vašek 67 let stále pracující - díky Vašemu receptu.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 9.8.2024 10:49
      Václave, připomenout si rodinu je vždy skvělá věc. Z celé velké rodiny mám už jen bratra, často se vídáme a také často vzpomínáme, co vařila babička a co maminka. Přes chutě a vůně také vzpomínám na dětství. Jídlo je pro mne fenomén a kdo ho odbývá, o mnoho se připravuje. M.
      Odpovědět
    • Míra 11.9.2024 1:51
      Rychlokvasky nemají žádnou chybu.
      Odpovědět
    • Míra 11.9.2024 1:52
      Máte úplnou pravdu.Jsou vynikající
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 11.9.2024 12:40
      Míro, díky za pochvalu rychlokvašek, nedám na dopustit. M.
      Odpovědět
  • Vlaďka 25.6.2024 19:06
    Děláme je doma každý rok, jen místo cukru dávám 52 koleček cukerinu.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 26.6.2024 11:08
      Zdravím Vlaďko, tyhle "rychlokvašky" mají pro moje chuťové pohárky tu nejdokonalejší chuť. A záměna cukru za umělé sladidlo jim neublíží. Tak ať nám okurky rostou. Mějte pěkné léto a děkuji za komentář. M.
      Odpovědět
  • Karel 17.7.2023 13:41
    Objevil jsem po mámě tři sáčky DEKA, bylo mi líto je vyhodit, byla to část dědictví. Tak jsem je po 23 letech upotřebil. Jen jsem přidal cukru na 150g. , nálev se mi zdál i s cukrem hodně kyselý. Mámě nahoře klid, spokojenost a okurkám dobrou chuť.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 17.7.2023 15:23
      Zdravím, Karle.
      Je od Vás fajn, že jste nenechal dědictví propadnout. A některé věci nebo předměty nám občas připomenou příběhy nebo ty naše, už nepřítomné, nejbližší a to je také fajn.
      S tím nálevem máte pravdu, uvařený je hodně ostrý, ale musí tu svoji říznost předat okurkám, které naopak chuť nemají skoro žádnou. Ale důležité je, aby okurky chutnaly podle našich představ a tu máme každý jinou. Tak ať chutnají! M.
      Odpovědět
  • Monika 23.1.2023 15:20
    Dobrý den,
    tento recept jsem zkusila ze zvědavosti a nemá to chybu - hned se mi vybavili vzpomínky na moji babičku,která takto dělala okurky do kameninového hrnce.Jsem ráda,že jsem tento recept našla a přeji mnoho zdraví v roce 2023.
    PS: okurky jsem naložila v červenci 2022 a i teď v lednu jsou velice chutné,dobré,vynikající.¨,božské.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 24.1.2023 10:34
      Dobrý den, Moniko.
      Se všemi Vámi napsanými přívlastky okurek "rychlokvašek" naprosto souhlasím. Mají perfektní chuť. A o té chuti to přece je.
      Když jsem začala číst Váš komentář, říkala jsem si, že budete asi z Austrálie, tam nyní mají léto, ale pak jste to vysvětlila. Byla jsem teď v neděli na chalupě a domů jsem si vezla pěknou dávku "rychlokvašek". Jsou opravdu chutné a rychle mizí.
      Za přání do nového roku děkuji. A pokud mi dopřeje zdraví (a v to doufám), mám ještě spoustu receptů, o které bych se ráda podělila. Posílám pozdrav a poděkování za komentář i přání. M.
      Odpovědět
  • Drahuš 10.9.2022 15:46
    Děkuji za recept, nakládám je podobně několik let. Vždycky mne rozesměje diskuze, která vznikne kvůli názvu jídla. Je to přeci úplně jedno, jak se co jmenuje, nebuďte tak hákliví na vše kolem a užívejte si dobrého jídla s názvem i bez názvu. Podstatné je, že se to připravuje s láskou a ještě navíc to výborně chutná a vyloudí to i vzpomínky na dávno minulé. Hezké dny i věčným rejpalům.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 12.9.2022 10:02
      Zdravím Drahuš,
      diskuze k "rychlokvaškám" se většinou nese v duchu šířit osvětu. Zde mají diskutující prostor, tak proč by ho nevyužili. Já jim to promíjím, pokud je komentář slušný, ponechávám ho, ať se pobaví i jiní.
      Vždy jsem doma slýchala: "Alespoň to ochutnej a pokud ti to nebude chutnat, tak to nejez". Důležité je porovnávat chutě a pokud se neochutná, nelze srovnávat.
      Drahuš, díky za milý komentář. M.
      ,
      Odpovědět
  • cermon 4.8.2022 7:33
    Toto nejsou rychlokvašky. Rychlokvašky znamená, že zkvasí, podobně jako zelí. Deko v sobě obsahuje konzervant - benzoan sodný, takže při jeho použití to rozhodně kvasit nebude. Tohle jsou normální nakládané okurky, nechápu, proč tomu říkáte rychlokvašky...
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 4.8.2022 11:54
      Děkuji Vám za osvětu. Vy jste určitě nečetl celý článek a ani komentáře. Protože kdyby ano, určitě byste mi sem nenapsal ten poučný komentář.
      Zde na stránkách mám ty pravé "echt" okurky, které prošly mléčným kvašením a tam určitě budete spokojený jak s postupem, tak s přidáním surovin https://www.varimesmarcelou.cz/rychlokvasky-%E2%80%93-prirodne-kvasene-okurky-ktere-prosly-mlecnym-kvasenim. M.
      Odpovědět
    • Helena 26.6.2024 11:35
      Nechtěla jsem to tady komentovat,ale máte pravdu .Rychlokvašky jsou opravdu jiný postup.
      Podle receptu mé tchýně s Dekem nakládam okurky co přerostli.Ty oloupu,nakrájím na čtvrtky a ukládam do velké láhve a vrstvy prokládám cibulí.Zaliji Dekem. Nedávám do něj cukr .Ostatní je stejné.Namazat si chleba se sádlem se škvarkama a k tomu tuto okurku.No co mám povídat.????
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 27.6.2024 18:38
      Zdravím Vás paní Heleno. Děkuji mnohokrát za komentář, který přesně vystihuje celou pravdu o těchto "rychlokvaškách". Okurky jsou chuťově výborné i když někdo nad nimi ohrnuje nos. Přeji Vám krásné léto. M.
      Odpovědět
    • Oto 13.7.2024 17:25
      Dobrý den,
      Ta pojmenování finálního produktu jsou také dost krajově odlišná. Už jsem slyšel tolik variant, že by to třeba dalo na menší prospekt. Nevím, proč se tu každý hned dohaduje.
      U nás se třeba říkalo "rychlokvašky" obecně všem rychle nakládaným nakládačkám, které se daly za pár dnů konzumovat. A rozlišovalo se až pak mezi kvašáky a máčáky. Většinou se ozvalo "mám udělat rychlokvašky?" a při kladné odpovědi následovalo "a kvašáky nebo máčáky?". Rozdíl? Velký. Máčáky se u nás říkalo těm mléčně nekvašeným, které jsou tady v receptu a které se jen v nálevu máčí několik (10) dní. Kvašáky pak ve slaném nálevu prošly mléčným kvašením za 4-7 dnů.
      Upřímně, já raději máčáky, takže za tento recept moc děkuji :-)
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 23.7.2024 10:29
      Milý Oto, Váš komentář je naprosto úžasný. Nevím, proč se každý rád anonymně dohaduje, asi proto, že je zahalen anonymitou a má potřebu sdělit to, co se v životě naučil či doslechl, a protože okolí ho neposlouchá, musí svoje nabité informace někde publikovat. Nechť publikuje.
      Jsem moc ráda, že jste rozklíčoval rozdíl mezi "máčáky" a "kvašáky". Určitě to někde použiju s odkazem na Vás a ještě raději jsem, že Vám také více chutnají máčáky než kvašáky. Doma to máme úplně nastejno.
      Přeji Vám pěkné léto a na mých stránkách budete vždy vítaným hostem. M.
      Odpovědět
  • Pavlína 25.7.2022 10:16
    Jdu na to,jak já se těším až ochutnáte,nemám ráda ty naslano,takže tyhle jsou top????
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 25.7.2022 11:21
      Dobrý den, Pavlíno,
      naprosto s Vámi souhlasím. Tyhle naložené okurky mají pro mě to nejúžasnější chuť. Letos už mám naložené 4 velké sklenice.
      Ty mléčně kvašené jsou také dobré, pokud se to nepřežene s přidáním soli, ale mají jinou chuť než ty, na kterých jsem "vyrostla", ty které dělala moje babička a pak maminka.
      Tak Vám přeji krásné léto s těmito úžasně chutnajícími okurkami. M.
      Odpovědět
  • Jitka 8.7.2022 8:17
    Dělala jsem je podle vašeho receptu již v loni a jsou výborné, jiné dělat nebudu. Děkuji za recept. Jitka
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 8.7.2022 14:16
      Dobrý den, Jitko.
      Těší mě, že máme podobné chutě. Okurky jsou skutečně výborné. Do bramborového salátu jsou chuťově nepřekonatelné. Loni jsem se nějak unáhlila v naloženém množství a okurky jsme měli ještě o letošních Velikonocích. Už nyní se těším na ty letošní.
      Posílám pozdrav a přeji pěkné léto. M.
      Odpovědět
  • Pavol Vančo 2.7.2022 15:10
    To nie sú kvašáky! Do kvašakov absolútne nepatrí žiadny ocot,žiadne Deko . Aby vzniklo mliečne kvasenie! S ostatnými prísadami súhlasím!Avšak vodu netreba prevárať , stačí zaliať cca 50-60 o C teplou vodou.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 2.7.2022 23:00
      Dobrý den, Pavle.
      na 100 % s Vaším názorem souhlasím. To opravdu nejsou mléčně kvašené okurky. Ale pro mě je to vzpomínka na rychle naložené okurky mojí maminky, které se daly konzumovat do pár dnů a nám dětem hodně chutnaly. Zde na stránkách mám ty pravé "echt" okurky, které prošly mléčným kvašením a tam určitě budete spokojený jak s postupem, tak s přidáním surovin https://www.varimesmarcelou.cz/rychlokvasky-%E2%80%93-prirodne-kvasene-okurky-ktere-prosly-mlecnym-kvasenim. M.
      Odpovědět
  • Jitka 29.7.2021 13:36
    Dobrý den, švagrová takto nakládá již třicet let. Vždycky jsem se po nich "mohla utlouct". Obzvlášť ke chlebu s domácím sýrem. Letos jsem na trhu objevila moc milého pána co prodával nakládačky a rozhodla jsem se, že je zkusím naložit podle vašeho návodu, tak snad se povedou???? teď už jen vydržet těch deset dnů.
    Děkuji za recept.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 3.8.2021 11:29
      Dobrý den, Jitko,
      i já mám už letos naloženo a jsem ve fázi čekání. Pokud jste dodržela postup i množství surovin, tak se určitě povedou. Děkuji za komentář i za to, že jste si vybrala na vyzkoušení právě ten můj. M.
      Odpovědět
  • Eva Hájková 13.8.2020 7:03
    Toto je recept na velmi dobré okurky,ale ne rychlokvašky,ty musejí projít mléčným kvašením a to bez DEKA !
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 13.8.2020 11:10
      to Eva Hájková: Paní Evo, to máte pravdu, že rychlokvašky musí projít mléčným kvašením. Chuť těchto okurek není podle mého gusta, jsou slané a bez chuti. Každý si musí vybrat, zda bude jíst chutné okurky a nebo "zdravé" a bez chuti.
      Odpovědět
  • Radek 18.2.2020 16:58
    Díky za návod jste borka....
    Odpovědět
  • Jiři 28.7.2019 23:10
    Okurky tímto způsobem nakládám již čtyřicet let ,akorát dávám dva litry vody a okurky podélně čtyřikrát naříznu a zalívám vlažným nálevem do čtyřiceti stupnů. Třetí den již mizí. Jinak DEKO s červeným proužkem neobsahuje žádné konzervanty. Takové okurky jsou určené k rychlé spotřebě, probíhá normální mléčné kvašení akorát po vykvašení jsou příliš kyselé, ale z toho nemám obavy protože na to nemají čas.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 30.7.2019 9:54
      to Jiři: Pane Jiří, díky za komentář od srdce. Malinká obměna v postupu bude třeba pro někoho inspirací. Okurky jsou naprosto skvělé, výborné a pokud nad nimi někdo ohrnuje nos, má na to právo, ale není nutné to někomu veřejně sdělovat. My si na svých rychlokvaškách pochutnáme každé léto. Díky, že jste mi napsal, potěšilo mne to.
      Odpovědět
  • Jan 22.8.2018 14:04
    Hledal jsem recept, co dělal vždy táta, a to byl podobný recept s Dekem. Místo cukru cukerín, ale příště zkusím cukr. Mohl jsem se po nich utlouct. Mám zkušenost , že mléčně kvašeným okurkám v soli jsem nepřišel moc na chuť , a tak to má většina mé generace 60 , aspoň podle reakcí na kvašáky v naší hospodě, jinde to může být jinak. Takže ačkoli jsem tátův recept nenašel , tento mi ho nahradil. Díky!
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 22.8.2018 15:50
      to Jan: Vaše zpráva mi velice potěšila a u Vás v hospodě vyřiďte, že mají dobrý vkus. Já do Vaší generace také patřím a jiné kvašáky než ty, co dělám a Vám chutnají, již nikdy dělat nebudu.
      Odpovědět
  • Pett 7.8.2018 19:37
    Dobrý den.Samozřejmě název rychlokvašky se dělají obvyklým způsobem. Ale recept s DEKEM je jiná úroveň,spíše by se daly nazvat kvašáky,ale je to spíše krajový název.Zkoušel je na mnoho způsobů a musím uznat,že s tímto přípravkem,který je zván ,,dle mojí maminky"což je dnes moderní ,se určitě docílí jedné věci.A
    tou je aroma a chuť, kterou starší generace zná již delší dobu.Každý si může přidat octa jak je libo ,nesmí se to přehánět,pak to fakt nezkvasí.A co jsem chtěl sdělit je to,že DEKO se skládá především ze soli a koření.Nikoliv z umělých sladidel.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 8.8.2018 10:08
      to Pett: Mnohokrát Vám děkuji za komentář, protože mi mluvíte z duše. Pro mne osobně je chuť těchto okurek naprosto jedinečná. Jsou sezonní, nemají téměř žádné kalorie ani tuky na rozdíl od celoročně dostupných chipsů, sladkých limonád a energetických nápojů.
      Ještě jednou díky.
      Odpovědět
    • Alena 11.9.2023 14:09
      Pořád hledám okurky, které nakládala maminka, bez sterilace, pod celofán. Deko nevadí, dělám desítky lahví s Dekem a steriluji, ještě žijeme????. Zkusím recept autorky, snad to bude ono.
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 15.9.2023 10:29
      Zdravím Vás, Aleno. Tak jak jste byla spokojená s výslednou chutí okurek? Nebo ještě váháte a zkusíte je příští rok? Marcela
      Odpovědět
  • Pett 7.8.2018 19:11
    to Tomáš:
    Odpovědět
  • Tomáš 22.7.2018 12:05
    Musím souhlasit s paní Hanou. Jsem fanda do mléčně kvašené zeleniny, ale nazývat něco chemicky konzervovaného (Deko!) rychlokvaškami je poněkud mimo. Sám jsem naletěl u jednoho stánku s "rychlokvaškami" na farmářském trhu, když jsem v dobré víře, že kupuji lahodnou mléčně kvašenou okurku, koupil chemicky konzervovanou okurku narvanou sacharinem. Za 30 Kč kus... klamání spotřebitele ze strany prodejce jako vyšité. Rychlokvaška je prostě rychlokvaška a s chemickou konzervací to nemá co dělat :-)
    Odpovědět
    • Miroslav Riessner 24.7.2021 22:34
      "DEKO" není v žádném případě chemická sloučenina ve vašem pojetí.!
      Je to hlavně sůl, pak hořčičné semínko, koriandr (!), bobkový list, hřebíček, jalovec, nové koření, pepř, zázvor... Asi se - jako za stara - jako konzervant používá kyselina benzoová. Ale to není proti ostatním "éčkům" jinde žádná katastrofa.
      DEKO používaly před padesáti (a více) lety i moje babičky.
      Tenhle recept skutečně, tedy podle mých znalostí, není na "rychlokvašky", protože, jednoduše, tam žádné kvašení neprobíhá, ale jsou to normální - a myslím že i jistě velmi dobré (miluji kopr) - nakládané okurky, protože to "DEKO" někdy, dávno již tomu, někdo mistrně namíchal... :-)
      Odpovědět
  • Helena 10.7.2018 19:15
    Ja je delala a jsou opravdu vynikajici...
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 11.7.2018 9:50
      to Helena: Paní Heleno, děkuji za důvěru a vyzkoušení receptu mojí maminky. Já osobně takto naložené okurky miluju od dětství až do dneška. Jsou skvělé a přiznám se, že jsem je měla vždycky raději než třeba punčové dorty.
      Odpovědět
  • Hana 23.7.2017 14:00
    Paní Marcelo, do rychlokvašek se nepoužívá ocet. To kvůli čemu se dělají a to je mléčné kvašení, které blahodárně působí na střevní mikroflóru. Octem to všechno zabijete.
    Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 23.7.2017 19:31
      to Hana: Tohle ale nejsou klasické rychlokvašky s mléčným kvašením. Už v názvu jsem naspsala, že je tímto způsobem připravovala moje maminka i babička a velmi mě chutnaly. Nejen mě, ale celé partě náctiletých dětí.

      Jsem pacifista a slovo "zabije" nemám ráda. Jinak Vám děkuji, paní Hano, za komentář.
      Odpovědět
    • Hana 14.7.2018 10:59
      to marcela: Takto si recept také pamatuji ..Okurky jsou výborné.Hana.
      Odpovědět
    • Marcela . Marcela . 15.7.2018 16:56
      to Hana: Souhlasím, jsou opravdu výborné. Jsou to okurky k rychlé spotřebě, my jsme jim také někdy říkali "prázdninové okurky". Přeji Vám, paní Hano, pěkné prázdniny.
      Odpovědět